تألیفات حاج خدادوست منجزی

خاطرات و کراماتی از خاندان شیخ شوشتری-دلنوشته های یک مسافر-یک ماه و یازده ستاره و...

تألیفات حاج خدادوست منجزی

خاطرات و کراماتی از خاندان شیخ شوشتری-دلنوشته های یک مسافر-یک ماه و یازده ستاره و...

پربیننده ترین مطالب
نویسندگان
پنجشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۴۳ ق.ظ

هفتاد و دو تن

داستان «هفتاد و دو تن» زندگینامه­ای مختصر و کوتاه از امام حسین(ع) و یاران باوفای آن بزرگوار است. آنان که برای بصیرت و آگاهی مردم، جان و تن و خود را فدا کردند تا آیندگان با چشمی بینا و گوشی شنوا، آزاد فکر کنند و آزاده زندگی نمایند.

فرمانروایان زَر و زور آن دوران، می­خواستند با نادانی و نیرنگ مردم را فریب دهند. به این دلیل با ترس و طمع، چنان بر آنان تنگ گرفتند که اهل بیت پیامبر را «کافر و خارجی» پنداشتند و با آنها جنگیدند و از خداوند امید پاداش جهاد داشتند!

اگر معلّمان اسیر و بصیر و فهیم عاشورا، به ویژه حضرت زین­العابدین(ع) و حضرت زینب(س) نبودند، «کربلا در کربلا می­ماند» و فراموش می­شد. امام حسین(ع) و شهدا، کتاب زندگی و عقیده را با خون نوشتند و اُسرا با آه و اشک و صبر آن را تدریس کردند. آنان پیام­آور خطّ سرخ آل محمّد(ص) و علی(ع) بودند و محصول مکتب­شان باور سرخِ «کُلُّ یَومٍ عاشورا وَ کُلُّ اَرضٍ کَربَلا» است.

بعد از رویداد عاشورا، مردم عراق و شام با شمارش72سر ِبر سرِ نیزه، «72تن» بر زبانشان پایا و از آنجا به سراسر دنیا پویا شد. از آن زمان به بعد، این عدد، سینه به سینه و نسل به نسل گویا شد، در حالی که تعداد شهدای روز عاشورا را حدود 135تن و تعداد سرهایی را که سپاه یزید از بدنها جدا کرد و با خود برد، حدود 72 تا 92 رأس نوشته­اند.

اکنون عدد مشهور 72تن، چنان در آسمان خیال و اندیشۀ مردم، نقش بسته که بسیاری از آنان بر این باورند که شهدای عاشورای سال61 هجری، 72 نفر بوده­اند؛ در صورتی که این عدد، شمار سرهای مقدّس برادران، فرزندان، خویشان و یاران معروف اباعبداللّه(ع) در کربلاست که به فرمان عمر سعد، بعد از شهادت، از بدنهای پاکشان جدا شد. 

آن زمان منبع اطّلاع­رسانی دقیق و درستی وحود نداشت. سپاهیان یزید سرهای پاک شهیدان را به نشان پیروزی، با خود به کوفه و شام بردند تا هم خوش­خدمتی و وفاداری خود را به حاکمان ستمگر نشان دهند و هم به مال و مقام دنیا برسند.

از سوی دیگر، نمایش سرها در کنار زنان و کودکان در بند و زنحیر، همایشی برای اقتدار حکومت وقت بود تا به خیال خود، دیگر کسی فکر مخالفت و سرکشی را با دستگاه آنان در سر نپروراند.

حماسۀ خون­رنگ عاشورا نشان داد که نه ستم پایدار است و نه مزدوران ستمگر. آنان از ره­آورد کربلا، پاداشی نگرفتند، به مقام و مقصود نرسیدند و زیانکار دنیا و آخرت شدند. حکومت یزید چهار سال بیشتر نپایید. خداوند پیک مرگ، را به سوی او و یارانش فرستاد.

فرمانداران وی از ترس، به ویرانه­ها پناه بردند و در سوراخها خزیدند. مختار ثقفی چون شهاب، بر آنان فرود آمد. آن گاه عبیداللّه زیاد، عمر سعد، شمر، خولی، سنان و ... را یکی­یکی از سوراخ بیرون کشید و مجازات کرد.

پس خون فرزند بتول، دین خدا و مکتب حضرت رسول را بیمه کرد و نام و یاد آن چراغ هدایت، بر زبانها و دلهای آزاده، به بلندای تاریخ بشریّت زنده و مانا شد.

از نهضت مختار پس از قتل حسین           پیداست که شمشیر عدالت تیز است[1]

در این زمینه، جا دارد از همکاری دکتر محمّدرضا سنگری تشکّر کنم و خوانندگان را به مطالعۀ آثار این استاد فرزانه که دایرة­­المعارفی از دانستنیهای نهضت امام حسین(ع) هستند، سفارش ­می­کنم.

این کتاب در هشت فصل تنظیم شده و مطالعۀ آن برای دانش­آموزان، دانشجویان، طلّاب و کسانی که به تاریخ انقلاب سرخ اباعبداللّه(ع) علاقه­مند هستند، مفید است. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به نشانیkh.monjezi@yahoo.com یا شمارۀ09166213425پیامک کنید.

                                           تابستان1397- خدادوست منجزی




[1]- شاعر ناشناس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی